Юзабіліті: що це? Основна мета та завдання

У цій статті ми поговоримо про юзабіліті. Ми розповімо вам про основні правила, які потрібно дотримуватися, щоб підвищити зручність і доступність інформації на сайті.

У чому полягають основні завдання юзабіліті? Їх легко можна визначити одним правилом:

Створюйте сайт і контент таким чином, щоб кожному відвідувачу було максимально зручно та зрозуміло.

Що таке юзабіліті

Дане слово в перекладі з англійської означає «зручність використання». Якщо ми говоримо про дизайн сайту, то юзабіліті відповідає не за красу Вашого проекту, а за його зручність для відвідувачів. Тут варто зазначити, що зручність сайту не має на увазі величезні блоки, які людина точно побачить. Людина не повинна замислюватися над тим, куди вона повинна натиснути, щоб перейти на потрібну сторінку, відвідувач просто повинен це робити і навіть не замислюватися.

Просто кажучи, якщо користувач починає замислюватися як на Вашому сайті йому знайти необхідну інформацію, то Ви програли. Люди дуже не люблять витрачати свій час на елементарні речі і якщо відразу стає незрозуміла навігація сайту, вони просто покинуть сторінку. Щоб зробити сайт максимально зручним, необхідно дотримуватися основних правил і принципів юзабіліті, про які ми розповімо далі.

Кожен проект унікальний

Навіть незважаючи на те, що основні підходи юзабіліті підходять під будь-який проект,  кожен сайт вимагає свого особливого підходу, який базується на цільовій аудиторії та специфіці сайту. Для того, щоб зробити сайт дійсно зручним, необхідно спочатку визначити мету проекту та так звані «завдання», які клієнт повинен буде виконувати на Вашому сайті для досягнення поставленої Вами мети. Ви повинні чудово розуміти, чого хоче користувач і з якою метою він прийшов до Вас на сайт.

ПРАВИЛА І ПРИНЦИПИ ЮЗАБІЛІТІ

Ще раз наголосимо: мета юзабіліті — зробити сайт максимально зручним для цільової аудиторії. Людина повинна потрапити до Вас на сайт і відразу ж почати діяти, а не роздумувати, і Ви повинні їй в цьому допомогти. Для того, щоб Ви зрозуміли, що від Вас потрібно, Ви повинні дати собі відповідь на наступні питання:

  • Що це взагалі за сайт? Яке його призначення? (Відповісти на це питання необхідно з максимальною точністю, а не просто «ну, цей сайт про будівництво. Як зробити собі будинок і що для цього потрібно». Ви повинні розуміти всі нюанси).
  • Який спосіб буде найбільш зручнішим, аби потрапити в той чи інший розділ? Як мені знайти необхідну інформацію?
  • Де я зараз перебуваю щодо інших частин сайту?
  • Кого представляє цей сайт? Чи можна їм довіряти?
  • Які послуги і продукти представлені на сайті?
  • Як зв’язатися з власником сайту? Представництва та адреси.

Вам може здатися, що даний список питань досить примітивний та простий. Так насправді і є. Справа в тому, що відповідати на питання необхідно максимально точно, враховуючи всі нюанси. Як показує досвід, далеко не на всіх сайтах витримані такі прості правила юзабіліті. Наприкінці Ви потрапляєте на сайт, де багато всього напхано і відвідувач не може знайти навіть елементарні речі.

Найчастіше те, як сайт представляють розробники, дизайнери та його власники дуже сильно відрізняється від того, яким насправді його бачать користувачі. І на це необхідно звертати увагу.

Також запам’ятайте, що список додаткових питань для кожного сайту різний. Туристичний сайт буде сильно відрізнятися від будівельного проекту і це необхідно враховувати. Точніше кажучи: все залежить від цільової аудиторії. Ви повинні думати, як Ваші користувачі. Починайте задавати самі собі питання так, ніби Ви і є користувач цього сайту.

Далі ми продемонструємо основні «питання, які потрібно поставити собі» та рекомендації щодо поліпшення юзабіліті сайту, які є універсальними для будь-якого проекту.

Що це за сайт?

Людина може потрапити до Вас на сайт 4 способами — через пошукову систему, через посилання, через рекламу та через пряме введення запиту в адресному рядку. Найчастіше користувач навіть не розуміє, куди він потрапив. Навіть якщо відвідувач знайшов Вас через пошукову систему по ключовому запиту, у Вас є п’ять секунд, щоб пояснити куди він потрапив. Для того, щоб людина зрозуміла куди вона потрапила і отримала всю необхідну інформацію, потрібно виконати наступне:

  • Залиште ключові слова на самому помітному місці. Наприклад, у заголовку або біля логотипу сайту.
  • Напишіть короткий опис Вашого сайту. Дуже важливо, щоб він був невеликим. Людина повинна швидко прочитати і зрозуміти призначення сайту.
  • Якщо користувач потрапив до вас з пошуку, то сторінка повинна бути релевантна ключовому запиту.

Найкраще розміщати цю інформацію на першому екрані (у верхній частині сайту). При вході людини на сайт, вважається, що погляд звернений саме на верхню частину сторінки. Ключові елементи, гасла та інші брендові знаки повинні відображатися на кожній сторінці проекту. Наприклад, відвідувач потрапив до Вас на сайт з посилання і це посилання прямувало на певну сторінку сайту. Якщо ключові елементи будуть на помітному місці кожної сторінки, відвідувач все одно зрозуміє, що це за сайт.

Як мені потрапити в необхідний розділ

Якщо людина, потрапивши на головну сторінку сайту, зацікавилась інформацією, то наступне, чим можна її залучити, це розділи. Тут і починається пункт «про зручну навігацію». Потрібно пам’ятати, що існує два типи навігації — глобальна (основні розділи сайту) і локальна (тобто переходи всередині розділу). Для того, щоб подорож по сайту була зручна, необхідно зробити наступне:

  • Поставити кнопки глобальної навігації на самому помітному місці. Назва кожної кнопки повинна бути передбачуваною і зрозумілою.
  • Кнопки для локальної навігації ставити теж на помітному місці, але ближче до матеріалу сторінки (контекстні посилання на внутрішні сторінки).

Найголовніше, що слід запам’ятати — кнопки і посилання навігації повинні бути простими та зрозумілими. У цьому випадку немає місця креативності та яким-небудь замороченим стратегіям по залученню користувача. Іноді надмірна складність в оформленні навігації можуть лише заплутати відвідувача. Користувач повинен відразу усвідомлювати, куди його приведе та чи інша кнопка, в іншому випадку якщо він побачить не те, що очікував, він може покинути сайт.

Подібне правило не завжди легко виконати. Деякі розділи можуть бути досить незвичайними або містити в собі занадто багато/мало інформації. Якщо розділ є дійсно унікальним і користувачі не бачили нічого подібного на інших ресурсах, то тут доведеться дуже довго вибирати текст посилання, щоб люди одразу зрозуміли, про що йде мова і що потрібно робити в даному випадку. Насправді можна зменшити назву будь-якого розділу, але потрібно зберегти основну суть. Просто на це потрібно витратити трохи часу.

Висновок можна зробити такий: навігацію потрібно оформляти зрозумілою мовою і на помітному місці. Не варто використовувати мудровані слова, які зрозуміє далеко не кожен. Ви можете їх використовувати в самому контенті, але ніяк не в навігаційному меню. Думайте як простий відвідувач Вашого сайту. Ви повинні так само легко і зрозуміло переміщатися по сайту, як і Ваша цільова аудиторія.

Де я знаходжусь?

Погодьтеся, коли Ви читаєте будь-який журнал чи книжку, Ви можете з легкістю визначити на якій саме сторінці перебуваєте. Точно так і з презентацією — Вам дають зрозуміти, про що йде мова і який слайд Ви переглядаєте. Так повинно бути і з сайтом. На кожній сторінці Ви повинні надати повну інформацію.

Але це зовсім не означає, що Ви повинні нумерувати сторінки. Це нерозумно. Найчастіше це робиться за допомогою двох класичних способів:

  • Виділити розділ глобального і навігаційного меню, в якому зараз знаходиться користувач.
  • Організувати на сайті так звані хлібні крихти. Простіше кажучи, прописувати весь шлях, починаючи з головної сторінки і закінчуючи поточною сторінкою, де перебуває користувач: Головна> Назва розділу> Назва підрозділу> Поточна сторінка.

Ще одна груба помилка, яку можна помітити на багатьох сайтах — навігаційна кнопка не змінюється при її натисканні чи виділенні, що в свою чергу плутає і збиває з пантелику відвідувачів.

Кого представляє сайт?

У випадку з будь-яким комерційним сайтом, коли відвідувач зацікавлений у купівлі товару або замовленні послуги йому дуже важливо зрозуміти, хто стоїть за цим сайтом. Чи можна вірити цим людям/організації? Погодьтеся, ви навряд чи замовите послугу з ремонту автомобіля у зовсім незнайомої людини. Ви будете орієнтуватися на поради та рекомендації друзів/знайомих. Якщо цієї інформації недостатньо — ви будете шукати відгуки в інтернеті. Тому дуже важливо чітко пояснити відвідувачеві які гарантії він отримає у випадку співпраці з цією організацією.

Дієвими способами реалізації інформації про власника сайту і про гарантії є наступні структурні елементи:

  • Сторінка контактів. На цій сторінці має бути розміщена повна інформація про фізичне розміщення організації, телефони, карти, схеми проїзду, а також час роботи.
  • Сертифікати та відгуки. Не зайвим буде розмістити сторінку зі скан.копіями сертифікатів, письмових відгуків та інших доказів успішної роботи.
  • Портфоліо. У багатьох сферах корисним буде оформлення демонстрації пророблених робіт, фото і опис робочих моментів і кінцевого результату.
  • Співробітники організації. Значно підвищує довіру до організації добре оформлена сторінка співробітників. Відкритість у роботі додає відчуття надійності та підвищує довіру до організації в цілому.

Які послуги і продукти надає організація?

З цим пунктом все трохи простіше, адже найчастіше на цей структурний елемент виділяється максимальні зусилля. Хоча і тут бувають помилки. Неправильна семантика, складна та заплутана навігаційна структура, погане оформлення посадочних сторінок може зробити негативний вплив на загальне враження, тим самим зменшивши кількість замовлень.

Необхідно максимально просто і зрозуміло описувати послугу/продукт, при цьому зберігати смислову ієрархію — на першому екрані (на самому видному місці) повинна бути найважливіша інформація. Це найчастіше назва, короткий опис, послуги і ціна. Далі може бути розміщена додаткова інформація, а також переваги роботи/співпраці саме з цією організацією. Список елементів і порядок важливості необхідно формувати виходячи із завдань, які поставили перед сайтом, і часто в залежності від тематики та потенційної аудиторії варто використовувати ті чи інші прийоми.

У підсумку, хотілося б сказати про те, що при аналізі юзабіліті необхідно завжди мислити нелінійно і приймати рішення тільки після аналізу потенційної аудиторії та врахування завдань, які постають перед сайтом. Адже для кожної групи людей, які є потенційними клієнтами, можна виділити робочі інструменти, які дозволять значно збільшити конверсію відвідувачів в замовників.

Ми допоможемо Вам та Вашому бізнесу вийти на новій рівень